DeliVerde tarjoaa isoja makuja kaikenlaisiin tarpeisiin

 

Vuonna 1996 aloittanut DeliVerde on kasvanut Turun kauppatorin tutusta salaatinmyyjästä suomalaisten huippuravintoloiden luottotuottajaksi ja kotikeittiöiden vakiomerkiksi. Aluksi hommia painettiin vain kesäkaudella opintojen ohessa torilla, mutta 2000-luvun alkupuolella alettiin käydä kauppaa ensin Turun marketteihin ja sitten myös Helsinkiin. Paikallisten ravintoloiden kanssa on tehty yhteistyötä alusta asti. Liisa Lindroth DeliVerden taustalta näkee toiminnan eri osa-alueiden auttavan toisiaan koko ajan.

”Torikauppa kasvatti meidät tuottamaan laadukkaita salaatteja ja yrttejä järkevään hintaan – teimme siis lähiruokaa jo paljon ennen trendejä. Kun taas huippukokkien kanssa käydyt pitkät keskustelut tuotekehityksestä johtavat ensin uusiin tuotteisiin ravintoloiden pöydissä ja sieltä sitten eteenpäin kotikeittiöihin”, kertoo Lindroth.

Jo 20 vuotta kestänyt yhteistyö ravintoloiden kanssa perustuu vuorovaikutukseen, jonka avulla DeliVerde pysyy mukana uusimmissa tuulissa. Trendit nousevat usein kokkien löytämistä raaka-aineista ja päätyvät sitten kotikeittiöihin, jotka ovat edelleen DeliVerden suurin toiminta-alue. Vaikka ravintoloihin myytävät erikoisuotteet ovat vain murto-osa DeliVerden päivittäisestä kaupasta, hyötyvät niitä varten tehtävästä tuotekehityksestä ravintolamaailman lisäksi myös kotikeittiöt.

DeliVerdellä uudet tuotteita valitaan usein nimenomaan asiakkaiden toiveiden mukaan, mutta myös oman intuition tuleviin tuotteisiin pitää olla vahva. Vaihtoehtoja haetaan messuilta ja ulkomailta ja niitä kokeillaan sitten Suomen kansaan. Liisa kertoo DeliVerden olleen etulinjassa esimerkiksi nykyisin joka kaupasta löytyvien rosmariinin ja mintun kanssa.

”Välillä ollaan menty vahvemmin omalla näkemyksellä ja haluttu puskea jotain tiettyjä tuotteita markkinoille niin että lopulta kuluttajatkin innostuvat niistä”, kertoo Liisa.

Suora asiakaspalaute luo etulyöntiasemaa

Nykypäivänä sosiaalinen media näyttelee isoa osaa myös DeliVerden toiminnassa – kun asiakkaat löytävät uuden tuotteen oman kauppansa hyllyltä, innostuvat he siitä myös somessa.

"Saamme esimerkiksi resepti-ideoita uusista tuotteista uskomattoman nopeasti sosiaalisen median kautta", kertoo Lindroth.

Lisäksi DeliVerden omat myyntitiskit muutamassa isommassa ruokakaupassa ja torikoju toimivat nopeina tietotoimistoina suosituista tuotteista. Siinä missä uusien tuotteiden esitteleminen kuluttajille on osa työn iloa, ei vastaavaa ravintoloiden kanssa tarvitse tehdä. Kokit ovat usein edellä aikaansa ja näkemys siitä mitä halutaan, on valmiiksi vahva.

Esimerkiksi turkulaisen Kaskiksen suunnalta tulee usein kysymyksiä tuotteista, joita he haluaisivat ravintolaansa. DeliVerden toiminta on toki jo sen verran isoa, ettei todella pieniä eriä jotain tiettyä yrttiä kannata alkaa kasvattaa, mutta uusia tuotteita ollaan valmiit kokeilemaan erikseen ravintoloita varten, jos se suinkin on mahdollista.

Tosin DeliVerden laajassa valikoimassa on paljon tuotteita, joita käytetään koko ajan aktiivisesti sekä kotikeittiöissä, että huippuravintoloissa. Samat perussalaatit, jotka löytyvät lähikauppojen hyllyistä, ovat pohjana myös lukemattomille ravintola-annoksille. DeliVerden valtti ovatkin aina olleet muita isommat salaatit, jotka vaativat oman aikansa kasvaa, mutta erottuvat kaupan hyllystä suuren kokonsa ja isomman makunsa ansioista.

Raaka-aineiden vaikutus annokseen

Myös Olon keittiömestari Pekka Terävä käyttää DeliVerden tuotteita ja Terävän ideasta saivat alkunsa esimerkiksi moniin ravintoloihin tiensä löytäneet pikkuhunajanauriit. Huippukeittiömestarien ideat ovat usein haastavia, mutta se on samalla osa työn mielenkiintoa.

”Linkolan Heikki halusi jossain välissä Oloon nimenomaan 1 euron kolikon kokoisia retiisejä. Keräyslinjalla oli aluksi hankaluuksia hahmottaa, miten euron kolikko suhteutuu retiisiin. Kun lopulta toin paikalle Olon luovan johtajan, Jari Vesivalon ottamia valokuvia annoksista oli koko paljon helpompi suhteuttaa” kertoo Liisa ja jatkaa ”Se oli meille silmiä avaava kokemus siitä, miten paljon toimittamamme raaka-aine lopulta vaikuttaa täydellisen annoksen kokoamiseen.”

Vaikka DeliVerdellä tänä päivänä tehdäänkin paljon suoraa yhteistyötä huippuravintoloiden kanssa, on tärkein osa toimintaan edelleen myynti suoraan kotikeittiöihin. Liisa Lindroth näkee siihen selvän syynkin:

”Ruoka on rajattoman kiinnostava asia, jota jokainen voi omalla tahollaan, tavallaan ja resurssiensa puitteissa harrastaa ja juuri sen takia on mahtavaa olla mukana juuri tällä alalla.”

Katso Erik Mansikan DeliVerdelle valmistaman Caesar-salaatin ohje:

Katso muut DeliVerdelle tehdyt reseptit: