Auras hamburgarsåser och hamburgerkulturen i Finland är sammanflätade

 

När Jalostaja och Lunden, som båda har en historia som omfattar flera årtionden, fusionerades år 2002, föddes också varumärket Aura, som i framtiden kommer att nå toppen inom hamburgarsåser i Finland.

Lunden, som inledde sin verksamhet som köttaffär på 50-talet, köpte varumärket av Jalostaja, som började sin verksamhet på 30-talet med att förädla trädgårdsprodukter. Vid samma tidpunkt höll tillverkningen av Åbo senap, som Jalostaja tidigare hade framställt, på att flyttas till Sverige. Hos Lundens togs beslutet att ta tjuren vid hornen och fortsätta framställningen av senap i Åbo under varumärket Aura, som hade en trogen kundkrets. Ursprungligen skulle Aura koncentrera sig enbart på senap, men inom några år stod det klart att det fanns en marknadsnisch för majonnäs. I och med att det fanns en färdig produktionslokal i företagets enhet för färskvaror och det sedan tidigare fanns erfarenhet av att tappa senap på flaska, lanserades år 2010 Aura gurkmajonnäs och paprikamajonnäs.

Senare har antalet majonnässorter vuxit betydligt och det finns över tio olika smakalternativ. Det nyaste från Aura är en serie hamburgarsåser, som i enlighet med den senaste trenden är veganska.

”Vi var medvetna om att hamburgarkulturen växer kraftigt och samtidigt funderade vi på nya inriktningar för Aura-produkterna. Detta ledde fram till beslutet att utveckla hamburgarsåserna och en webbplats som är nära förknippad med dem”, berättar Jaakko Lunden, som i sin roll som säljchef för företaget går i sin farfars fotspår.

Den heta hamburgarsommaren 2018

Sommaren 2018 var ett slutligt genombrott för finländarna i hamburgarvärlden. Det finns högklassiga hamburgarrestauranger runt om i Finland och nästan alla med intresse för grillning hade grillad biff på matbordet. Burgaren, som tidigare haft ett rykte om sig att vara fet snabbmat, blev på ett ögonblick salongsfähig och orsaken till detta var klar.

”En burgare består inte bara av biffen och brödet utan det är ett ofattbart vitt begrepp. Och även om burgaren tidigare uppfattats som fet och ohälsosam stämmer det inte. Om bra råvaror finns till förfogande finns det inget i en burgare som skulle vara ohälsosamt. Burgarna erbjuder oändliga möjligheter”, upplyser Jaakko Lunden.

Nuförtiden fylls burgarna med allt från fisk, kyckling och griskött till olika vegetariska alternativ. Den mest traditionella burgaren har dock fortsättningsvis en högklassig biff av nötfärs. Och Aura har naturligtvis en lämplig sås för alla alternativ. Jaakko Lundens favorit är ett ännu mera finländskt alternativ – nämligen viltburgaren. Vi har många jägare i släkten så det finns hjort i frysen året om.

”Hemma gör jag ofta viltburgare, som har betydligt lägre fetthalt än nötburgaren. När jag riktigt vill njuta åtgärdar jag den låga fetthalten med bacon och till exempel Aura Sriracha-sås”, tipsar Jaakko.

I framtiden kommer serien med hamburgarsåser att utvecklas och gänget på Lunden letar efter nya trender hela tiden. Den mat som tidigare kallades gatuköksmat eller snabbmat har under årens gång förädlats till street food, som vanligen är mera internationell och utstuderad än den traditionella finländska snabbmaten. Uppsvinget för street food har enligt Jaakko Lunden bara börjat och att äta medan man är i farten kommer också i fortsättningen att vara en stor del av den finländska matkulturen. Och i den trenden tar Aura kraftigt del!

Se restaurang NOOAs Eat my Turku-burgare med The burger-sås från Aura:

 

Se andra recept som tagits fram för Aura

Mer information