Herkkunuotta sätter kundservicen främst i handeln med fisk

Fiskaffären Herkkunuotta, som har verkat i Åbo saluhall i lite mer än 10 år, sätter kundservicen främst i handeln med färsk fisk från Finland och andra ställen runt om i världen.

”Sakkunskapen och servicen har ända från början varit våra viktiga trumfkort”, berättar Johan Hellsten och hans fru Taina nickar instämmande.

Hellstens grundade Herkkunuotta den 26 september 2007. Taija minns datumet som om det vore igår, även om John skrattande säger att Taija i rollen av den förnuftiga i familjen först dämpade ivern inför idén om en egen fiskaffär. Efter drygt tio år har Herkkunuotta, som började som ett tvåpersonersföretag, vuxit till en fiskaffär som sysselsätter många personer och som idkar såväl detaljhandel och bistroförsäljning som partihandel.

”Vi har vuxit med en person varje år”, berättar Taina och Johan tar vid ”I några års tid arbetade vi dygnet runt på tumanhand, men med tiden har en skara människor duktigare än vi funnit sin väg till Herkkunuotta.”

Kunskapen om råvarorna utgör grunden för allt.

Ända från första början ville vi skilja oss ur mängden med vår kunskap om råvarorna och förståelse för hur de ska användas. Detta syns speciellt i kundservicen. Hela personalen känner till råvarorna som säljs och tipsar gärna varandra om hur de kan användas. I sin personal har Herkkunuotta personer som har studier i fiskbranschen bakom sig men också sådana som är utbildade kockar. Sista handen vid produktkunskapen läggs trots allt inom företaget.

Den gemensamma nämnaren för gänget är intresset för matlagning och färska läckerheter från havet. Recept och nya idéer bollas oavbrutet inom teamet. Redan i några år har Herkkunuotta, som tidigare var enbart fiskaffär, också haft lunchservering. Att hålla lunchserveringen intressant för kunderna ligger på hela personalens ansvar.

”Vi är öppna för nya trender och vill komma med nya råvaror och idéer. Alla experiment når inte ända fram till försäljningsdisken men vi vill ändå söka och entusiasmeras av allt möjligt nytt”, belyser Johan.

Herkkunuottas baserar sitt sortiment framförallt på säsongen, eftersom råvarorna alltid är bäst när det är säsong för dem. Och även om en viktig del av företagets affärsidé är att sälja finländska produkter gör fisk och skaldjur från olika delar av världen utbudet mångsidigt.

En hälleflundra på 170 kilo

Hälleflundran på 170 kg som Johan beställde från norra Norge är redan en liten legend i Åbo och ännu ett bevis på att Herkkunuotta vid behov är beredd att ge sig ut på okänt vatten.

”Det skedde lite på samma sätt som när Herkkunuotta fick sin början. Jag fick ett förslag per telefon om att köpa fisken, jag blev ivrig och meddelade genast att vi naturligtvis köper den”, berättar Johan och fortsätter: ”När fisken sedan anlände i en stor trälåda tittade Taina på mig ganska länge och jag förstod att jag kanske hade gjort ett misstag.”

Efter att ha funderat ett tag skars fisken i bitar. Av fiskskrovet kokades 50 liter fiskbuljong och varje fiskbit såldes. Ingenting gick till spillo.

”Det tog slut nästan lite i förtid” skrattar Taina som sist och slutligen inte alls grämer sig över köpet.

”Det var det klokaste dumma beslut jag någonsin har fattat”, skrockar Johan.

Se alla recept med produkter från Herkkunuotta:

Mer information